Kompiuteris ir sveikata: kaip išvengti akių ir nugaros skausmo?

Apie kompiuterio poveikį mūsų sveikatai: akys, nugara, pertraukos. Svarbūs simptomai ir rekomendacijos naudotis kompiuteriu teisingai.

Daktaras, dirbantis su kompiuteriu ir ieškantis atsakymų kaip dar apsaugoti akis naudojantis kompiuteriu, kad padėtų savo pacientams

Akys ir kompiuterio naudojimas

Prie kompiuterio praleidžiamas laikas yra svarbus aspektas, į kurį reikėtų atsižvelgti siekiant išlaikyti gerą regėjimą ir apsaugoti akių sveikatą. Visiems žinoma, kad praleidžiant daug laiko prie kompiuterių ekranų gali atsirasti įvairių problemų susijusių su regėjimu.

Pirmiausia reikėtų atkreipti dėmesį, koks yra atstumas tarp žmogaus akių ir kompiuterio ekrano. Šio atstumo laikymasis taip pat padeda sumažinti akies įtempimą ir palengvina akių fokusavimą į ekraną.

Ilgai žiūrint į kompiuterio ekraną svarbu nepamiršti periodiškai atlikti akies pratimų, kurie sustiprina akies raumenis ir sumažina nuovargį. Tokie pratimai gali pagerinti kraujotaką aplink akis ir sumažinti sausumo jausmą ar paraudimą.

Intensyviai žiūrint į kompiuterio ekraną taip pat svarbu nepamiršti reguliariai mirksėti, kad būtų išlaikyta tinkama drėgmė akyse bei neatsirastų sausumo jausmo.

Protingas kompiuterio naudojimas padės ne tik matyti aiškesnį vaizdą, bet ir mažiau kenks jūsų akių sveikatai. Vis dėlto, jeigu pastebėjote neigiamus pokyčius savo regėjime, rekomenduotina laiku pasitarti su regos specialistu. Konsultacijos metu gausite specifinių Jums tinkančių patarimų kaip geriau prižiūrėti ir apsaugoti akis dirbant prie kompiuterio.

Simptomai ir pasekmės

Kompiuterio naudojimas gali turėti įvairių neigiamų poveikių jūsų sveikatai, ypač regėjimui. Dažniausiai pasitaikantys simptomai, kurie gali pasireikšti dėl ilgo laiko praleisto prie tam tikrais dažniais mirgančio kompiuterio ekrano, yra šie: sausos akys, akių skausmas, paraudimas, nuovargis, galvos skausmai ar net migrena. Dažnai žmonės nesupranta, kad šie simptomai gali atsirasti dėl nepakankamo akių poilsio ir netinkamo darbo su kompiuteriu.

Didesnės sveikatos problemos gali kilti dėl per ilgo kompiuterio naudojimo, kadangi nuolatinis akies įtempimas ir per didelis dėmesys į arti esantį ekraną gali sukelti įvairius akių sveikatos sutrikimus ar net trumparegiškumą.

Sveiko žmogaus akis žiūrinti į kompiuterį

Rekomendacijos akių sveikatai

Esminės rekomendacijos dėl kompiuterio naudojimo ir akių sveikatos išsaugojimo būtų šios:

  1. Svarbu išlaikyti tinkamą atstumą tarp akių ir kompiuterio ekrano. Rekomenduojamas atstumas būtų apie 50-70 cm. Ekranas turėtų būti tiesiai prieš jūsų akis ar šiek tiek žemiau jūsų akių lygio. Tai padeda išvengti perteklinio spaudimo akių raumenims ir leidžia žvelgti į ekraną patogiausiu kampu.
  2. Ilgiau dirbant prie kompiuterio ekrano svarbu reguliariai daryti pertraukas. Rekomenduojama kas valandą ar dvi atlikti trumpus 5 min pratimus akims (pakelti akis į viršų, nuleisti žemyn, pažvelgti į vieną ir kitą šonus, pamirksėti) arba tiesiog tam tikrą laiką skirti žiūrėjimui į tolimą objektą, kad akys galėtų pailsėti nuo nuolatinio žiūrėjimo į ekraną.
  3. Dirbant prie kompiuterio svarbu naudoti tinkamą apšvietimą darbo aplinkoje. Per tamsus ar per daug ryškus apšvietimas taip pat gali turėti neigiamos įtakos akių sveikatai.

Šios paprastos taisyklės padės išlaikyti geresnį regėjimą, sumažins galimą diskomforto jausmą akyse ar kitas su akių sveikata susijusias problemas. Taip pat svarbu prisiminti, kad dirbant šioje technologijų kupinoje kasdienybėje, būtina skirti laiko ir poilsiui.

Nugara ir kompiuterio naudojimas

Dirbant prie kompiuterio ekrano svarbu atkreipti dėmesį į sėdėjimo padėtį ir parinkti tinkamą kėdę bei stalą, kadangi netinkama laikysena taip pat gali sukelti įvairias sveikatos problemas.

Kasdien netaisyklingai sėdint prie kompiuterio formuojasi bloga laikysena, kuri gali paveikti visą stuburą, kaklą, pečius ir sukelti skausmus bei įtampas. Norint išvengti šių problemų, reikėtų reguliariai keisti laikyseną, atlikti pratimus nugarai ir juosmens raumenims stiprinti.

Simptomai ir pasekmės

Ilgalaikis, nepertraukiamas sėdėjimas prie ekranų gali lemti įvairias stuburo problemas – nuo nugaros skausmų iki blogos laikysenos formavimosi. Norint išvengti rimtesnių sveikatos sutrikimų ateityje, svarbu atkreipti dėmesį į minėtus įpročius ir juos atitinkamai koreguoti.

Rekomendacijos stuburo sveikatai

Esminės rekomendacijos dėl kompiuterio naudojimo ir stuburo sveikatos išsaugojimo būtų šios:

  1. Rekomenduojama pasitarti su specialistais ir įsigyti patogią ergonomišką kėdę su atrama nugarai, kuri tinkamai palaikytų visą stuburą bei natūralią laikyseną.
  2. Patartina reguliariai daryti pertraukas darbo prie kompiuterio metu. Rekomenduotina kas valandą padaryti 5-10 minučių pertraukas. Tai padės atpalaiduoti raumenis, sumažinti galvos skausmus ir pagerinti bendrą savijautą.
  3. Svarbu rasti tinkamą ergonomišką padėtį darbui prie kompiuterio ekrano, kad būtų išvengta raumenų įtempimo bei nugaros skausmų. Galima dirbti stovint ar sėdint prie kompiuterio tokiu būdu, kad rankos nukreiptos į pelę ir klaviatūrą būtų sulenktos 90° – 120° kampu.
  4. Rekomenduotina reguliariai keisti kojų padėtį, kad būtų gerinama kraujotaka apatinėje kūno dalyje.
  5. Rekomenduojama kas valandą atlikti trumpus pratimus ar tiesiog pakilti nuo stalo, pavaikščioti bei pamasažuoti akis, rankas, pečius ar kt. Tokios pertraukos ne tik padeda sumažinti fizinę įtampą, bet taip pat prisideda prie geresnės koncentracijos ir darbo efektyvumo ilgalaikėje perspektyvoje.

Šie patarimai gali padėti išlaikyti stuburą sveiką ir išvengti skausmų ar kitų su ilgu sėdėjimu prie kompiuterio susijusių problemų.

Paauglys žaidžiantis kompiuterinius žaidimus ir patiriantis nugaros skausmą

“Kitokie” patarimai

Be anksčiau minėtų rekomendacijų galima išbandyti ir kitokius poilsio nuo kompiuterio ekrano būdus:

  1. Kas 2-3 valandas atsitraukti nuo kompiuterio ekrano ir išeiti nors trumpam 15 min pasivaikščiojimui į lauką. Žingsniuoti pakankamai greitai, žiūrėti į tolį, stengtis negalvoti apie darbus. Geriausia būtų vaikščioti mišku, parku, bet tinka ir miesto šaligatviai.
  2. Jeigu neturite 15 min, galima pabandyti užmerkti akis ir leisti sau pabūti ramiai bent 1 minutę. Mintimis pajausti visą kūną, kelis kartus giliai įkvėpti ir iškvėpti.
  3. Kartu su kolegomis ar šeimos nariais per pertrauką nuo kompiuterių ekranų padaryti trumpą mankštą. Kiekvienas gali pasiūlyti po pratimą, pvz.: 10 pritūpimų, 15 šuoliukų, juosmens sukimas, pečių išmankštinimas ir t.t.

Išvada

Įvertinus visus nagrinėtus aspektus, akivaizdu, kad praleidžiant daug laiko prie kompiuterių ekranų, daromas didelis poveikis žmogaus sveikatai. Tiek akys, tiek stuburas yra labai paveikiami ilgalaikio darbo su kompiuteriu.

Randant balansą tarp geros sveikatos palaikymo ir kompiuterio naudojimo bei laikantis rekomendacijų galima užtikrinti žmogaus gerovę ilgalaikėje perspektyvoje. Kadangi regėjimas ir laikysena yra labai svarbūs aspektai kasdieniniam gyvenimui bei darbui su kompiuteriu, patartina nuolat stebėti savo sveikatą bei laiku imtis prevencinių priemonių.

Taigi laikantis rekomendacijų ir kas valandą darant pertraukas, judant, mankštinant akis ir stuburą, tinkamai pasirenkant kėdę bei atstumą iki ekrano, žiūrint tiesiai į ekraną, pasirenkant tinkamą apšvietimą, keičiant kojų padėtį bei randant laiko kokybiškam poilsiui galima sukurti optimalias sąlygas kompiuterio naudojimui be žalingo poveikio žmogaus sveikatai.

Scroll to Top